söndag 3 juli 2011

Himmelskt bröd!

Oj vad dagarna går när man har saker att greja med. Nu har vi kommit igång med husfixandet ordenligt! Byter brädor, rensar ur garage och förråd och försöker organisera lite inne. Härligt att ha saker att göra. Första uppgiften på sommarkursen är inlämnad också, ligger dock efter rejält där fortfarande men det är ju snart en ny vecka och nya tag!

Idag har jag även bakar ett undebart gott bröd så nu känns det som hela jag sitter och jäser...åt en aning för mycket. Blev en riktig myskväll framför tv:n med goda toast, nybakat bröd och och min nya favoritchoklad Marabou chesecake & strawberrys....har ni inte provat den än så SPRING till närmaste affär och greppa tag i en :)

Här kommer receptet på brödet som jag bakade. Leilas recept är det, men jag gjorde en del ändringar såväl i degen som i fyllningen för som vanligt kan jag inte helt hålla mig till recepten. Här kommer den något förändrade versionen, alltså den som jag gjorde. Den riktiga finns att hitta på recept. nu! Tyvärr glömde jag att ta bild men de blev ungefär som dessa på bilden fast utan oliverna och med valnöt :)


Bild:recept.nu
 Deg:
15 gram jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk matolja
1 msk honung
i msk flingsalt
2.5 dl duruvetemjöl
5 dl vetemjöl
Fyllning:
1 paket mozzarellaost
200 gram italiensk salami
200 gram chévre (getost)
100 gram valnötter
1. Smula jästen i en bunke och lös upp med vatten, olja, honung och flingsalt
2. Blanda i durumvetemjöl och sedan vetemjöl lite i taget tills degen går ihop till en elastisk deg.
3. Jäs den i bunken under bakduk i cirka 30 minuter.
4. Tryck ut degen till en rektangel, cirka 1 cm tjock. Kavla inte, för då trycker man ut all luft.
5. Skiva mozzarellan och varva den med smulad getost, salami, och valnötter över degen.
6. Rulla ihop till en rulle och mjöla brödet.
7. Sätt ugnen på 250 grader.
8. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper och jäs den under bakduk i cirka 30 minuter.
9. Ställ in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda brödet i 20-25 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar